Onderwijs op Basisschool Helmerwijs

Leren met hoofd, hart en handen

Onderwijs bij Helmerwijs richt zich op het hele kind. We werken aan kennis, vaardigheden en persoonsvorming.
Kinderen leren niet alleen rekenen en taal, maar ontdekken ook wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn.
Er is ruimte voor muziek, beweging, techniek, creatieve vorming en samenwerken.

We stimuleren dat kinderen van en met elkaar leren. Oudere leerlingen helpen jongere kinderen bij lezen of spel, en in de bovenbouw werken leerlingen samen aan projecten en onderzoeken.
Zo groeit niet alleen kennis, maar ook verantwoordelijkheid, betrokkenheid en zelfvertrouwen.

Onderwijs aan het jonge kind (groepen 1 en 2)

In de onderbouw staat spel centraal.
Jonge kinderen leren door te doen, te ervaren en te ontdekken. In de hoeken van de klas wordt gebouwd, gelezen, gespeeld, gerekend en geëxperimenteerd.
De leerkracht observeert en speelt mee, om te zien wat het kind nodig heeft en het steeds een stap verder te helpen — in de zone van naaste ontwikkeling.

We werken met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van het kind.
Binnen die thema’s komen taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling op een natuurlijke manier samen.
Beweging en buitenspelen zijn een vast onderdeel van de dag: dat is gezond, leuk én leerzaam.

Waar mogelijk houden we de groepen in de onderbouw klein, zodat er voldoende aandacht is voor elk kind.

De overgang naar groep 3

De stap van groep 2 naar groep 3 verloopt bij Helmerwijs geleidelijk.
Spel blijft belangrijk, maar wordt steeds meer verbonden aan leerdoelen.
In de klas zijn nog steeds hoeken aanwezig, zoals een leeshoek, schrijfhoek en rekenhoek.
Zo blijft leren betekenisvol en herkenbaar voor jonge kinderen die net beginnen met technisch lezen en rekenen.

We betrekken ouders actief bij het leesonderwijs. Samen lezen blijft de sleutel tot succes — thuis én op school.

Onderwijs aan het oudere kind (groepen 3 t/m 8)

Vanaf groep 3 werken we vanuit duidelijke leerlijnen voor alle vakgebieden.
We gebruiken methodes als hulpmiddel, maar de leerkracht bepaalt het onderwijsprogramma op basis van wat de groep en de leerling nodig hebben.

Kinderen leren stap voor stap verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces.
Ze leren plannen, doelen stellen en reflecteren: Wat ging goed? Wat wil ik nog verbeteren?
In de bovenbouw bereiden we leerlingen zo voor op het voortgezet onderwijs — niet alleen cognitief, maar ook sociaal en persoonlijk.

Als een kind extra ondersteuning of uitdaging nodig heeft, stemmen we dat af met ouders en onze intern begeleider.
Zo krijgt ieder kind onderwijs dat past bij zijn of haar ontwikkeling.

Samen leren, samen groeien

Helmerwijs is een school van samen.
Samen leren, samen spelen en samen werken aan een positieve sfeer.
We betrekken ouders, verzorgers en de buurt actief bij wat we doen.
Excursies, projecten en themadagen brengen de wereld van buiten naar binnen en andersom.

We leren met elkaar, vanuit vertrouwen, in een omgeving die uitdaagt om te groeien.

 

 

Deel dit bericht